انجام پایان نامه دکتری روانشناسی و مشاوره انجام رساله دکترای روانشناسی

انجام پایان نامه دکتری روانشناسی و مشاوره انجام رساله دکترای روانشناسی

انجام پایان نامه دکتری روانشناسی و مشاوره انجام رساله دکترای روانشناسی

مشاوره انجام پایان نامه دکتری روانشناسی : کسب مدارج عالی علمی ، امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است . رسیدن به جایگاه های برتر در این زمینه نیازمند ارائه تحلیلی کلی از سطح دانش و علم می باشد . به همین علت نیز می توان انجام پایان نامه دکتری را بسیار مهم تلقی نمود . پایان نامه و تز دکتری به صورت کلی از اهمیت بسزایی برخوردار است و محدودیت های معمول در مدت زمان و موضوع تخصصی این پایان نامه، اهمیت آن را دو چندان نموده است.کسب مهارت های علمی مختلف اهمیت بسزایی در به دست آوردن یک جایگاه برتر در سطح کشوری و حتی جهانی خواهد داشت. دانشجویان دکتری امروزه بر اساس شرایط موجود انجام پایان نامه دکتری را در دستور کار خود قرار می دهند. اهمیت این دوره از مدارج علمی تا جایی است که بتوان به یک نتیجه کامل متفاوت در این حوزه دست یافت. رساله دکتری برخلاف تحقیقات و هم چنین پژوهش های ابتدایی در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد، اهمیت و جایگاهی کاملا متفاوت را دارا می باشد .

بخش های مهم در انجام پایان نامه دکتری روانشناسی

بخش ها و اجزا مهمی در انجام پایان نامه دکتری روانشناسی دخیل می باشند. رعایت هر یک از این بخش ها اهمیت بسزایی خواهد داشت. چرا که نتیجه نهایی کار کاملا وابسته به این موارد خواهد بود. تفاوت اصلی میان پایان نامه ها و تحقیقات با رساله و تز را باید در سطح تحصیلی خلاصه نمود. دشوار بودن احتمالی نوشتن و آماده سازی یک رساله قوی و موثر برای دوره دکتری امروزه به خوبی احساس می گردد. چرا که عدم انجام مراحل پژوهشی موجب می گردد تا این امر به یکی از دشوار ترین دوره ها برای هر دانشجو تبدیل گردد. اما این موضوع دشوار نیز راه حل های خاص خود را خواهد داشت .

عمدتا مشکلات پیش روی دانشجویان برای آماده سازی و تحریر یک رساله قوی از این قرار است :

عدم در اختیار داشتن زمان کافی و لازم

عدم تسلط به تمامی جوانب علمی در موضوع تخصصی رساله دکتری

وجود ضعف های پنهان برای تحریر رساله

عدم دارا بودن توانایی های لازم برای نگارش اصولی رساله دکتری

انجام پایان نامه دکتری با توجه به تمامی پارامتر های یاد شده امکان پذیر خواهد بود. تنها کافی است تا با نگاهی به اهمیت رساله نسبت به انتخاب مسیری برای رسیدن به بهترین و موثرترین راه اقدام نمود .

مشاوره انجام پایان نامه دکتری روانشناسی

گرایش رشته روانشناسی در مقطع دکترا

روانشناسی کودکان استثنایی

روانشناسی تربیتی

روانشناسی بالینی

سنجش و اندازه گیری

روانشناسی سلامت

چگونگی انجام رساله دکتری روانشناسی

رساله یک نوشته علمی و پژوهشی است که دانشجویان مقطع دکتری درباره یک موضوع خاص آن را انجام می دهند. شکی در این نیست که انجام رساله دکتری ، اساس اخذ مدرک در این مقطع تحصیلی است . بنابراین برای دانشجویان عزیز به سرانجام رساندن آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است .

مراحل انجام رساله دکتری روانشناسی

رساله دکتری روانشناسی از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که تکمیل آن نیازمند رعایت یکسری اصول و سلسله مراتب می باشد . به همین دلیل به کار گیری این اصول می تواند در فرایند انجام رساله دکتری روانشناسی بسیار کمک کننده باشد . و ما در این مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم :

گام اول : انتخاب اعضای گروه

برای انجام رساله دکتری مستلزم به یک گروه علمی متشکل از استاد راهنما و مشاور می باشد . اعضای گروه نقش بسیار مهمی را می توانند در ایجاد یک رساله کارآمد ایفا کنند . بنابراین باید اعضایی برای گروه انتخاب کرد که هم از تخصص و وقت کافی برخوردار باشند و هم به راحتی بتوان با آن ها همراه بود .

گام دوم : انتخاب موضوع و نگارش پروپوزال روانشناسی

یکی از مهمترین عواملی که سبب می گردد فرایند انجام رساله دکتری به درستی صورت گیرد دقت و توجه در موضوع انتخاب شده است . موضوع رساله دکتری در درجه اول باید مورد علاقه دانشجو باشد تا بتواند با رغبت و انگیزه بیشتری به کار خود ادامه دهد ، همچنین موضوع انتخابی باید کاملا به روز باشد و به هیچ عنوان نباید از موضوعات تکراری استفاده کرد . یک موضوع خوب باید مفید و مختصر باشد نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند .

پس از انتخاب موضوع باید به نگارش پروپوزال پرداخت . پروپوزال در واقع طرحی است که دانشجویان قصد عملی کردن آن را دارند و بایستی به صورت استاندار و مکتوب به اعضای گروه داده شود. که اگر این طرح پذیرفته شود یعنی انجام رساله دکتری امکان پذیر است و در صورت رد شدن بایستی موضوع را تغییر داد زیرا ممکن است که در پایان این طرح قابل اجرا نباشد .

مشاوره انجام پایان نامه دکتری روانشناسی

گام سوم: انتخاب منابع تحقیق پایان نامه روانشناسی

برای نوشتن رساله دکتری لازم است که از منابع معتبر استفاده گردد. این مرحله تقش مهمی در نشان دادن اهمیت کار برای داوران دارد. در به کار گیری از منابع بایستی به علمی بودن آن دقت کرد و نمی توان از سایت های نا معتبر و یا مقالاتی که رفرنس ارجا به مبدا را ندارد استفاده نمود .

مطلب پیشنهادی :  انجام پایان نامه ارشد | انجام رساله دکتری

گام چهارم : انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات

بعد از تایید پروپوزال حال نوبت به انجام تحقیقات برای به دست آوردن اطلاعات جهت تکمیل رساله دکتری می باشد. که این گام بر حسب گرایش و موضوع مورد تحقیق متفاوت است. جمع آوری اطلاعات در بعضی از موضوعات مستلزم تحقیقات آزمایشگاهی هست درحالی که در بعضی به صورت گزارشات میدانی می باشد .

گام پنجم : تکمیل و نگارش رساله دکتری روانشناسی

بعد از گرد آوری اطلاعات می توان به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخت و نتایج به دست آمده از آن را به نگارش درآورد که این مرحله پایان فرایند انجام رساله دکتری است. و دانشجو با ارائه آن می تواند از رساله خود دفاع کند .

انجام پایان نامه روانشناسی : روش های تحقیق و روشهای آماری پایان نامه رشته روانشناسی

روشهای پژوهش در علوم رفتاری را معمولا با توجه به دو ملاک هدف و ماهیت تقسیم بندی می کنند (حافظ نیا،۱۳۸۲).

دسته بندی روش های تحقیق پایان نامه روانشناسی بر اساس هدف

تحقیق بنیادی : پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده ها، آزمون نظریه ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است.

تحقیق کاربردی : پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.

دسته بندی روش های تحقیق پایان نامه روانشناسی بر اساس نحوه گردآوری داده ها

پژوهش ها براساس نحوه گردآوری داده ها به دو دسته تقسیم می شوند: تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی

تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل ۵ دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی

تحقیق آزمایشی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق نیمه آزمایشی

تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی

تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل ۵ دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی

تحقیق پیمایشی (Survey Research)

در این نوع تحقیق هدف بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه است و بیشتر تحقیق ها از این نوع می باشد. در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه بررسی می شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به بررسی متغیرهای پژوهش می پردازد. پژوهش پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:

روش مقطعی (Cross Sectional)

گرد آوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی خاص. برای مثال بررسی میزان علاقه دانشجویان سال اول دبیرستان به ادامه تحصیل در یک رشته خاص

انجام پایان نامه دکتری روانشناسی

روش طولی (Longitudinal)

در بررسی پیمایش طولی، داده ها در طول زمان گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول زمان سنجیده شود. برای مثال «سیر تحول ثبت نام دانشجویان دختر در دوره های تحصیلات تکمیلی» یا «بررسی تحول مهارت های زبان فارسی پایه اول تا پنجم ابتدائی». تحقیقات تحولی که به بررسی روندها و تحول پدیده ها در طول زمان می پردازند از این دسته هستند.

روش دلفی (Delphi Technique)

جهت بررسی دیدگاه های یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع ویژه می توان از این تکنیک استفاده کرد. مانند «بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه در باره یک طرح جدید آموزشی»

تحقیق همبستگی (Correlational Research)

در این نوع تحقیقات رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می گردد. در تحقیقات همبستگی اگر هدف پیش بینی متغیرهای وابسته بر اساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک و به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. همچنین وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق آزمایشی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند. براساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:

مطلب پیشنهادی :  انجام رساله دکترا یزد | مشاوره انجام پایان‌ نامه دکتری در یزد

همبستگی دو متغیری

هدف بررسی رابطه همزمانی متغیرها است به عبارت دیگر میزان هماهنگی تغییرات دو متغیر است. در بیشتر تحقیقات همبستگی دو متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود. مثال: رابطه اسناد ثبات و مرکز علیت با موفقیت در عملکرد

تحلیل رگرسیون

در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک براساس یک یا چند متغیر پیش بین است. اگر هدف بررسی یک متغیر ملاک از یک متغیر پیش بین باشد از رگرسیون ساده استفاده می شود. اگر بررسی یک متغیر ملاک براساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه (Multiple) استفاده می شود. اگر همزمان چند متغیر ملاک براساس چند متغیر پیش بین بررسی شود از رگرسیون چند متغیری (Multivariate) استفاده می شود.

تحلیل کوواریانس

در برخی بررسی ها هدف بررسی مجموعه ای از همبستگی های دو متغیراست. متغیرها در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس است که با پیشرفت در زمینه نرم افزارهای آماری میسر شده است. تحلیل عاملی و حل معادلات ساختاری از این دسته هستند.

تحقیق پس رویدادی (Ex-Post Facto)

به تحقیق پس‌رویدادی تحقیق علی-مقایسه‌ای نیز گویند. تحقیق پس‌رویدادی به تحقیقی گفته می شود که پژوهشگر علت احتمالی متغیر وابسته را مورد بررسی قرار می دهد. چون متغیر مستقل و و ابسته در گذشته رخ داده اند لذا این نوع تحقیق غیر آزمایشی را تحقیق پس رویدادی می گویند.

اقدام پژوهى

نوعى تحقیق است که توسط خود افراد درگیر در یک مسئله و براى حل یا کاهش آن انجام مى گیرد. عمل، محور اساسى در این نوع تحقیق است.

تحقیق آزمایشی

تحقیق آزمایشی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق نیمه آزمایشی

تحقیق تمام آزمایشی

روشی که مشاهده علمی را به طور دقیق انجام میدهدروش تحقیق آزمایشی است ﺑﻄﻮﺭ ﻛﻠﻰ این روش ﺑﻴﺶ از روش های دیگر تحقیق با آزمایش در ارتباط است. ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺍﺳﺎﺳﺎ ﺷﺎﻣﻞﻋﻤﻞ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻱ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ، ﻣﺤﻘﻖ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺁﺯﻣﻮﺩﻧﻰ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﺳﭙﺲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻱ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺁﻥ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ.

تحقیق نیمه آزمایشی

معمولاً در شرایطی بکار برده می‌شود که امکان کنترل تمام متغیرهای مربوط در مطالعه وجود ندارد. در این روش محقق با آگاهی از محدودیت ها سعی دارد تحقیق خود را به تحقیق آزمایشی حقیقی نزدیک کند. بنابر این این تحقیق با روشهای مشخص می‌شود که برای شناسایی دقیق عواملی که بر اعتبار درونی و بیرونی اثر می‌گذارد امکان یک کنترل نسبی را فراهم می‌آورند.

روشهای گردآوری اطلاعات

روشهای گردآوری اطلاعات به دو دسته میدانی و کتابخانه ای تقسیم می شود. روشهای کتابخانه ای در تمام تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند. برخی تحقیقات مانند تحقیقات تاریخی اساساً کتابخانه ای هستند. روشهای میدانی عبارتند از مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه، آزمون، مباحثه و مولتی مدیا (چندرسانه ای).

مشاوره انجام پایان نامه دکتری روانشناسی

جامعه آماری و نمونه آماری

مجموعه واحدهائی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را تشکیل می دهند. نمونه آماری عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابه بوده معرف جامعه باشد. نمونه گیری نیز فرایند انتخاب نمونه است. روشهای متعددی برای نمونه گیری وجود دارد:

نمونه گیری تصادفی ساده: زمانی که حجم جامعه معلوم باشد و تغییرات صفت مورد مطالعه در جامعه شدید نباشد. نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد، قرعی کشی یا سیستماتیک صورت می گیرد.

نمونه گیری چینه ای (stratified): زمانی که حجم جامعه معلوم باشد ولی تغییرات صفت مورد مطالعه در جامعه شدید باشد.

نمونه گیری خوشه ای و چند مرحله ای: زمانی که حجم جامعه نامعلوم باشد.

 

 

تز آنلاین برندی متفاوت در خدمات پایان نامه و مشاوره پروپوزال با همکاری اساتید برجسته ایران

مشاوره پروپوزال دکتری و مشاوره پروپوزال ارشد و مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری

تلفن مشاوره 09199631325 می باشد (پایان نامه و مقاله)

افزودن یک دیدگاه